[ᵍ̶͢ᵒ̶ᵒ͢ˡ̶[͞👽ᴘᴇs.ʀ

عضو
  • تعداد ارسال ها

    3,188
  • تاریخ عضویت

  • آخرین بازدید

  • روز های برد

    34

آخرین بار برد در [ᵍ̶͢ᵒ̶ᵒ͢ˡ̶[͞👽ᴘᴇs.ʀ

[ᵍ̶͢ᵒ̶ᵒ͢ˡ̶[͞👽ᴘᴇs.ʀ بیشترین تعداد پسند مطالب را دارد!

اعتبار در تالار

1,102 عالی

درباره [ᵍ̶͢ᵒ̶ᵒ͢ˡ̶[͞👽ᴘᴇs.ʀ

  • درجه
    عضو ایواک دوست
  • تاریخ تولد 07/26/2020

اطلاعات شخصی

  • محل زندگی
  • علایق
    Girl Friend (:

بازی هایی که عضوم

  • اکانت مستر90
    •ـ•
  • اکانت گرز

آخرین بازدید کنندگان نمایه

46,984 بازدید کننده نمایه
  1. امضا تاتنهامی میخوام تا فردا درست بشه

  2. تو تالار هم نژادپرستی
    چجوری آخه؟
    :|

    1. نمایش دیدگاه قبلی  بیشتر 13
    2. 𝐋𝐨𝐧𝐞𝐥𝐲 𝐁𝐨𝐲

      𝐋𝐨𝐧𝐞𝐥𝐲 𝐁𝐨𝐲

      خخخخخخخخخخخ.

      امیر |:

      اتفاقاً موردی که گفتم عراقی بود |:

    3. Keivan

      Keivan

      خب تو مغزت یکم سبکه ازت دزدی میشه :|

       انگار فقط تو عربا دزد داریم :| 

      خب تو مغزت یکم سبکه ازت دزدی میشه :|

       انگار فقط تو عربا دزد داریم :| 

    4. 𝙩𝙤𝙢 𝙨𝙝𝙚𝙡𝙗𝙮

      𝙩𝙤𝙢 𝙨𝙝𝙚𝙡𝙗𝙮

      اوم اوکی

       

      اصلا ب من چه

      لق همه زده

      خراسان رو عشقه

  3. قول میدم بر گردم ولی وقتی برگشتم با 25 کا ارسال برمیگردم
    یعنی چی؟
    کاربر نمونه 1402 منم
    از الان بگم خودتونو خسته نکنید
    شایدم رفتم المان گم و گور شدم
    ولی برمیگردم
    #تضمینی 

    :tw_heart:

    1. نمایش دیدگاه قبلی  بیشتر 2
    2. 𝐋𝐨𝐧𝐞𝐥𝐲 𝐁𝐨𝐲

      𝐋𝐨𝐧𝐞𝐥𝐲 𝐁𝐨𝐲

      یادت رفت پایینش بنویسی

      #حرف همه

    3. Μλϻλd кιиg

      Μλϻλd кιиg

      الان فک کردی با اسپم استاتوس هایی که کردی و اومدی نفر اول یا دوم برا من مهمه؟

      از همین حرفت میفهمم هنوز بچه ای

      خوش باش مزاحمت نمیشم

      بای

    4. 𝐀𝐧𝐬𝐮 𝐅𝐚𝐭𝐢

      𝐀𝐧𝐬𝐮 𝐅𝐚𝐭𝐢

      بعلهـــــــــ -_-:| 

  4. به یه خانم جهت مدیریت تالار بندع نیازمندیم
    :tw_heart:

    1. نمایش دیدگاه قبلی  بیشتر 1
    2. 𝐋𝐨𝐧𝐞𝐥𝐲 𝐁𝐨𝐲
    3. Keivan

      Keivan

      کارآفرین نمونه ایواک xD

    4. Nacho Varga

      Nacho Varga

      من یکم ذهنم منحرفه؟ الان چی شد؟ منظور چی بود؟

  5. اینجا از درد هایم برایتان مینویسم 
    :tw_heart:

    1. 𝐋𝐨𝐧𝐞𝐥𝐲 𝐁𝐨𝐲

      𝐋𝐨𝐧𝐞𝐥𝐲 𝐁𝐨𝐲

      2000 تا وضعیت در راه است :tw_expressionless:

    2. 𝙩𝙤𝙢 𝙨𝙝𝙚𝙡𝙗𝙮

      𝙩𝙤𝙢 𝙨𝙝𝙚𝙡𝙗𝙮

      ب خدا بخوای پشت هم 50تاوضعیت بزنی مجبورم آن فالوو کُنمت

    3. 𝐋𝐨𝐧𝐞𝐥𝐲 𝐁𝐨𝐲

      𝐋𝐨𝐧𝐞𝐥𝐲 𝐁𝐨𝐲

      50 تا نمیزنه!2000 تا میزنه :| 

  6. گیف انیمه:
  7. خبرگزاری مهر: هافبک پرسپولیس در لیست مازاد این تیم در نقل و انتقالات تابستانی قرار دارد. نیمکت نشینی کمال کامیابی نیا در دربی نود و سوم پایتخت در حالی رقم خورد که هافبک دفاعی پرسپولیس در اکثر بازی‌های این تیم در میانه میدان بازی کرد و توانست با این تیم چهارمین قهرمانی متوالی در لیگ برتر را کسب کند. هافبک سرخپوشان پایتخت تنها با گرفتن کارت‌های قرمز از حضور در ترکیب اصلی این تیم در نوزدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر دور شده بود؛ با این حال زمزمه‌هایی مبنی بر حضورش در لیست مازاد این تیم به گوش می‌رسد. یحیی گل محمدی سرمربی پرسپولیس قصد دارد بازیکن جدیدی را برای حضور در کمربند میانی تیمش جذب کند و تمایلی به ماندن کامیابی‌نیا ندارد. باید دید سرمربی سرخپوشان پایتخت چه تصمیمی قبل از حضور این تیم در ادامه رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا که بصورت متمرکز از ۲۴ شهریورماه در کشور قطر برگزار می‌شود خواهد گرفت.
  8. مذاکرات لیونل مسی با پاری سن ژرمن سران باشگاه پاری سن ژرمن امیدوارند بتوانند لیونل مسی را به خدمت بگیرند و از او در کنار نیمار بهره ببرند. در حالی که منچسترسیتی از شانس بالایی برای خرید این ستاره آرژانتینی برخوردار است. باشگاه پاری سن ژرمن رسماً به صف مشتریان لیونل مسی پیوسته است. قهرمان لیگ فرانسه مذاکرات خود را با نمایندگان مسی آغاز کرده و امیدوار است بتواند زوج مسی- نیمار را در پارک دو پرنس ببیند. مک کنی در یک قدمی پیوستن به یوونتوس وستون مک کنی بازیکن تیم شالکه ۰۴ طی چند روز آینده به ایتالیا سفر خواهد کرد تا با شرکت در آزمایش‌های پزشکی باشگاه یوونتوس با این تیم قرارداد امضاء کند. قرارداد این بازیکن به صورت قرضی و به ارزش سه میلیون یورو با گزینه خرید قطعی (به مبلغ ۱۸ میلیون یورو) خواهد بود. نگرانی یورگن کلوپ از بودجه نقل و انتقالات لیورپول به اعتقاد یورگن کلوپ سرمربی تیم فوتبال لیورپول، شیوع ویروس کرونا باعث شده است خرید بازیکنان جدید پیچیده شود. کلوپ گفت: در شرایط کرونایی شما قبل از خرید یک بازیکن باید ۵ برابر زمان عادی فکر کنید، زیرا هیچ شخصی نمی‌داند پس از کرونا چه اتفاقی خواهد افتاد. ما همیشه باید به جنبه‌های مالی توجه کنیم، چون نمی‌دانیم دقیقا چه مقدار پول در اختیار خواهیم داشت. شاید تیم‌های دیگری مانند چلسی با این مسئله آسان‌تر برخورد کنند. سرنوشت مسی به آینده سوارز گره خورد مدیر برنامه‌های لوئیس سوارز مهاجم اروگوئه‌ای بارسلونا معتقد است که لیونل مسی و سوارز درباره آینده خود پس از بارسلونا، با یکدیگر همفکری خواهند کرد. سوارز که سال ۲۰۱۴ به نیوکمپ آمد در این مدت رفاقت خوبی با لیونل مسی داشته است. این ۲ بازیکن قبل از رفتن نیمار به پاری سن ژرمن ۲ ضلع مثلث هجومی معروف MSN را تشکیل می‌دادند. این ۲ بازیکن اهل آمریکای جنوبی علاوه بر درون زمین در بیرون از میدان مسابقه هم روابط نزدیکی با هم دارند و خانواده‌های آن‌ها تعطیلات را کنار هم می‌گذرانند. حالا هر ۲ بازیکن به نوعی سرنوشت مشابهی پیدا کرده اند، بارسا عذر سوارز خواسته و مسی نیز خواستار جدایی از این تیم است. به نظر می‌رسد قرار گرفتن نام سوارز در فهرست بازیکنان مازاد رونالد کومان (سرمربی بارسلونا) در تصمیم مسی برای ترک بارسا بی تاثیر نبوده است. کونته خواهان ویدال در اینتر آنتونیو کونته سرمربی اینتر میلان خواهان حضور آرتورو ویدال در این تیم شد. ویدال در فهرست بازیکنان مازاد بارسا قرار دارد و آنتونیو کونته تصمیم گرفته این بازیکنان شیلیایی را به خدمت بگیرد. اینتر مذاکرات خود را با بارسلونا بر سر ویدال آغاز کرده است. خداحافظی تیاگو سیلوا با پاری سن ژرمن تیاگو سیلوا که سال ۲۰۱۲ از آث میلان به پاری سن ژرمن منتقل شد در آستانه ملحق شدن به چلسی قرار دارد. او از طریق شبکه‌های اجتماعی با هواداران تیم پاری‌سن‌ژرمن خداحافظی کرد. او قرار است امروز در آزمایش‌های پزشکی چلسی شرکت کند. منچستر یونایتد همچنان دنبال ستاره استون ویلا منچستر یونایتد همچنان خواستار خرید جک گریلیش ستاره ملی‌پوش استون ویلا است. گریلیش ۸۰ میلیون پوند ارزش گذاری شده است و شیاطین سرخ برای کم کردن این هزینه تمایل دارند سرخیو رومرو دروازه بان خود را نیز به عنوان بخشی از قرارداد به استون ویلا منتقل کنند. بن چیلول به چلسی پیوست بن چیلول مدافع میانی لسترسیتی با امضای قراردادی ۵ ساله به ارزش ۵۰ میلیون پوند به چلسی پیوست. چیلول سومین خرید تابستانی چلسی لقب گرفت. این تیم پیش از این حکیم زیاش از آژاکس و تیمو ورنر از لایپزیگ را به خدمت گرفته بود. کای هاورتز ستاره بایرلورکوزن دیگر بازیکنی است که در فهرست خرید تابستانی آبی پوشان لندن قرار دارد. آث میلان در آستانه جذب هافبک رئال مادرید آث میلان در آستانه امضای قرارداد با ابراهیم دیاز هافبک رئال مادرید قرار دارد. ۲ باشگاه درباره این قرارداد با هم توافق رسیده اند و حالا دیاز باید این انتقال را تایید کند. این بازیکن ۲۱ ساله، فصل گذشته ۱۰ بار برای رئال مادرید بازی کرد.
  9. اجرایی بودن برنامه داشتن یک اراده قوی برای اجرای برنامه ریزی درسی به اندازه خود برنامه ریزی تحصیلی مهم است. یک برنامه دقیق تا زمانی که اجرا نشود ارزشی ندارد. بنابراین زمان طراحی برنامه به اجرای آن هم فکر کنید بنابراین یک برنامه ریزی درست باید اجرایی باشد. فراموش نکنید که حتی یک برنامه معمولی همراه با یک اجرای عالی فوق‌العاده نتیجه بخش خواهد بود اما یک برنامه فوق‌العاده بدون اجرا هیچ ارزشی ندارد.
  10. به گزارش خبرورزشی، نیمکت نشینی کمال کامیابی نیا در دربی نود و سوم پایتخت در حالی رقم خورد که هافبک دفاعی پرسپولیس در اکثر بازی‌های این تیم در میانه میدان بازی کرد و توانست با این تیم چهارمین قهرمانی متوالی در لیگ برتر را کسب کند. هافبک سرخپوشان پایتخت تنها با گرفتن کارت‌های قرمز از حضور در ترکیب اصلی این تیم در نوزدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر دور شده بود؛ با این حال زمزمه‌هایی مبنی بر حضورش در لیست مازاد این تیم به گوش می‌رسد. یحیی گل محمدی سرمربی پرسپولیس قصد دارد بازیکن جدیدی را برای حضور در کمربند میانی تیمش جذب کند و تمایلی به ماندن کامیابی‌نیا ندارد. باید دید سرمربی سرخپوشان پایتخت چه تصمیمی قبل از حضور این تیم در ادامه رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا که بصورت متمرکز از ۲۴ شهریورماه در کشور قطر برگزار می‌شود خواهد گرفت. به گزارش خبرورزشی، نیمکت نشینی کمال کامیابی نیا در دربی نود و سوم پایتخت در حالی رقم خورد که هافبک دفاعی پرسپولیس در اکثر بازی‌های این تیم در میانه میدان بازی کرد و توانست با این تیم چهارمین قهرمانی متوالی در لیگ برتر را کسب کند. هافبک سرخپوشان پایتخت تنها با گرفتن کارت‌های قرمز از حضور در ترکیب اصلی این تیم در نوزدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر دور شده بود؛ با این حال زمزمه‌هایی مبنی بر حضورش در لیست مازاد این تیم به گوش می‌رسد. یحیی گل محمدی سرمربی پرسپولیس قصد دارد بازیکن جدیدی را برای حضور در کمربند میانی تیمش جذب کند و تمایلی به ماندن کامیابی‌نیا ندارد. باید دید سرمربی سرخپوشان پایتخت چه تصمیمی قبل از حضور این تیم در ادامه رقابت‌های لیگ قهرمانان آسیا که بصورت متمرکز از ۲۴ شهریورماه در کشور قطر برگزار می‌شود خواهد گرفت.
  11. آیا می‌توان به کرم‌چاله رسید؟ درون کرم‌چاله‌ها چه چیزی نهفته است؟ برای یافتن پاسخ این پرسش‌ها با زومیت همراه باشید. طبق نظریه نسبیت عام، میان‌بری پیش‌بینی می‌شود که پیوندی میان دو نقطه در فضا-زمان ایجاد شده و فواصل طولانی بین کهکشان‌ها را کوتاه می‌کند. این میانبر فضایی به‌نام پل اینشتین-روزن یا کرم‌چاله مشهور شده است. تئوری کرم‌چاله‌ در سال ۱۹۳۵ آلبرت اینشتین و نیتن روزن، فیزیک‌دانان پرآوازه جهان با استفاده از نظریه‌ی نسبیت عام، پیشنهاد وجود پلی را از میان فضا-زمان مطرح کردند، این مسیر به افتخار این دو دانشمند بزرگ پل اینشتین-روزن نام‌گذاری شد. طبق این نظری،ه پل اینشتین-روزن یا کرم‌چاله‌ دو قسمت مختلف از فضا-زمان را به یکدیگر متصل می‌سازد. به لحاظ تئوری با عبور از این میانبر می‌توان از نقطه‌ای در فضا-زمان به نقطه‌‌ای دیگر منتقل شد. کرم‌چاله شامل دو دهانه و یک گلو است که دهانه گرد بوده و گلو حالتی صاف و کشیده دارد؛ اما ممکن است گلو نیز بپیچد و حتی مسیری را طولانی‌تر کند. معادلات ریاضی نظریه‌ی نسبیت عام اینشتین وجود کرم‌چاله‌‌ها را پیش‌بینی می‌کنند؛ اما تاکنون هیچ کرم‌چاله‌ای کشف نشده است، جرم منفی ازطریق نیروی گرانش بر نور تأثیر گذاشته و مانع خروج نور از کرم‌چاله می‌شود. احتمالاً دهانه‌ی کرم‌چاله از دو سیاه‌چاله تشکیل شده باشد؛ اگرچه تبدیل یک ستاره‌ی در حال مرگ به سیاه‌چاله نمی‌تواند کرم‌چاله‌ای تولید کند. از میان کرم‌چاله‌ها داستان‌های علمی-تخیلی زیادی در باره‌ی کرم‌چاله‌ها و عبور از این پرتال‌های فضایی ساخته شده است، اما در واقعیت چنین سفری بسیار پیچیده‌تر از فیلم‌های هالیوودی است. اولین مشکل در برابر چنین سفرهایی این است که پیش‌بینی‌ها اندازه‌ی کرم‌چاله را چیزی حدود ۱۰ تا ۳۳ سانتی‌متر می‌دانند؛ البته با گسترش جهان ممکن است تا اندازه‌های بزرگتری نیز کشیده شوند. مشکل دیگر ثبات درونی این پل‌های فضایی خواهد بود، طبق نظریه‌ی اینشتین-روزن کرم‌چاله‌ها برای سفرهای فضایی بی‌فایده‌اند زیرا شدیداً بی‌ثبات هستند و دچار فروپاشی خواهند شد. تحقیقات جدید وجود ماده‌ای مرموز را نشان می‌دهند که با ورود به کرم‌چاله‌ها آن‌ها را برای مدت زمان طولانی باز نگه می‌دارد، این ماده‌ی مرموز با ماده‌ی تاریک و ضد ماده تفاوت داشته و شامل چگالی انرژی منفی و فشار منفی بزرگی است. این ماده فقط ازطریق تأثیر بر بعضی از رفتارهای محیط خلاء به‌عنوان بخشی از تحقیقات میدان کوانتومی دیده شده است. اگر به یک کرم‌چاله‌ مقدار کافی از این ماده چه به‌صورت طبیعی و چه به‌صورت مصنوعی اضافه شود شاید به‌حدی از ثبات برسد که به‌عنوان روشی برای ارسال اطلاعات یا حتی انتقال مسافران مورد استفاده قرار گیرد، اما با اضافه شدن ماده‌ی معمولی مانند انسان به آن باز هم دچار بی ثباتی و فروپاشی خواهد شد. کرم‌چاله‌ها فقط دو نقطه‌ی مختلف در فضا را به یکدیگر وصل نمی‌کنند؛ بلکه ممکن است حتی دو جهان مختلف را به هم ارتباط دهند؛ حتی بعضی از دانشمندان معتقدند اگر یکی از دهانه‌های کرم‌چاله به شیوه‌ای خاص حرکت کند سفر زمان نیز از این طریق میسر خواهد بود، بااین‌حال استیون هاوکینگ استفاده از چنین امکانی را ناممکن می‌داند. سیاه‌چاله‌ها، دری به دنیاهای دیگر آن‌گونه که نظریه‌ی نسبیت اینشتین می‌گوید سیاه‌چاله‌ها نقاطی از فضا هستند که تکینگی آن‌ها در بالاترین حد بوده و حتی قوانین فیزیک نیز در آن‌ها می‌شکند. این نقاط عجیب تنها کاندیدا برای دهانه‌ی ورودی کرم‌چاله‌ها هستند. نظریه‌ی جدیدی با نام گرانش کوانتومی حلقوی یا LQG برای اولین‌بار به‌عنوان روشی برای ادغام قوانین مکانیک کوانتوم و نسبیت عام مطرح شده است. طبق این نظریه در یک سیاه‌چاله با جمع‌شدن مواد و ریختن آن‌ها در گرانش قوی، فضا از طریقی دیگر باز می‌شود، به‌عنوان مثال اگر شما درون یک سیاه‌چاله سقوط کنید، طبق نظریه‌ی نسبیت عام، درون چاهی عمیق سقوط کرده‌اید؛ اما به‌جای آنکه به ته چاه برخورد کنید در فضایی بسیار کوچک فشرده می‌شوید. در حقیقت شما به ته چاه سقوط نمی‌کنید اما تکینگی شما زیاد می‌شود تا بی‌نهایت. در اینجا افزایش تکینگی در نقش سقوط به ته چاه عمل می‌کند اما در نظریه‌ی LQG با سقوط شما به درون سیاه‌چاله و نزدیک شدن به مرکز آن، گرانش به‌جای افزایش، کاهش خواهد یافت و همانگونه که شما ازطریق سیاه‌چاله بلعیده شدید از جایی دیگر به فضا-زمان پرتاب می‌شوید. شاید سیاه‌چاله‌ها تونل‌هایی به نقاط دیگر فضا زمان باشند اما به کجا؟ جالب اینکه نظریه‌ی LQG به‌عنوان رقیبی برای نظریه‌ی انفجار بزرگ یا مهبانگ مطرح می‌شود. طبق این نظریه دنیا از انفجار یک نقطه با چگالی بی‌نهایت ایجاد نشده؛ بلکه جهانی دیگر از بعدی دیگر در تونلی فرو ریخته و در این بعد جهان ما را به وجود آورده است. شواهد کافی برای اثبات این نظریه وجود ندارد؛ اما دانشمندان در تلاش برای یافتن حلقه‌های ناشناخته‌ی این نظریه‌ی زیبا هستند. با فناوری کنونی ما قادر به بزرگ و با ثبات کردن کرم‌چاله‌ها نیستیم؛ حتی اگر بتوانیم آن‌ها را ببینیم، اما دانشمندان به تحقیقات خود ادامه می‌دهند به این امید که روزی روشی برای استفاده از این میانبرهای فضایی پیدا شود و انسان کائنات را مستعمره‌ی خویش سازد، اگرچه آن روز نزدیک نیست.
  12. ظاهرا سونی تصمیم دارد تا به‌مرور، نقش خرده‌فروش‌های واسط را در پیش‌فروش پلی‌استیشن ۵ کم‌رنگ کند و درصدد اجرای برنامه‌هایی جدید برای اعتبارسنجی و پیش‌فروش است. کاربرانی که تمایل به پیش‌خرید پلی ‌استیشن 5 دارند، با رویکردی عجیب و جدید ازسوی شرکت سازنده روبه‌رو می‌شوند. سونی برنامه‌‌ی فروش مستقیم را برای کنسول جدیدش در نظر دارد که شبکه‌های خرده‌فروشی را به‌نوعی از مسیر خارج می‌کند. فراموش نکنید که هنوز هیچ اطلاعات دقیقی از قیمت و تاریخ عرضه و دیگر جزئیات کنسول در دست نیست، اما شرکت سازنده، برنامه‌های پیش‌فروش را اجرا می‌کند. افرادی که قصد پیش‌خرید کنسول جدید سونی را دارند، این‌بار با مرحله‌ای خاص روبه‌رو می‌شوند. آن‌ها تنها باید به وب‌سایت رسمی پیش‌خرید پلی ‌استیشن ۵ بروند و تمایل خود را برای کنسول جدید اعلام کنند. نکته‌ی جالب اینکه سونی تنها یک اطلاعات از خریداران تقاضا می‌کند و آن هم ID کاربری در Playstation Network است. پیش‌فروش درحالی اجرا می‌شود که هنوز قیمت نهایی کنسول مشخص نیست ظاهرا سونی در برنامه‌ی پیش‌فروش پلی‌استیشن ۵ تصمیم دارد علاقه و وفاداری را به‌عنوان فاکتور اصلی اعتبارسنجی خرید در نظر بگیرد. آن‌ها احتمالا فعالیت‌های گذشته‌ی گیمر را در شبکه‌ی پلی‌استیشن بررسی می‌کنند. البته هنوز هیچ اطلاعاتی از جزئیات روند بررسی اعتبار کاربران در دست نیست. شاید سال‌های عضویت، تعداد بازی‌ها، پرداخت برای سرویس‌های اشتراکی مانند پلی‌استیشن پلاس یا ناو یا هر مورد مشابهی مورد بررس قرار بگیرد. به‌هرحال سونی هیچ اطلاعات تکمیلی پیرامون قانون و سیاست جدید خود منتشر نکرده است. اگر کاربری برای پیش‌خرید پلی‌استیشن ۵ واجد شرایط شناخته شود، ازطریق ایمیل حساب کاربری PSN به او اطلاع‌رسانی می‌شود. درصورت عدم انتخاب نیز هیچ پیامی ارسال نخواهد شد. ازطرفی اگرچه حساب‌های کاربری PSN از سرتاسر جهان امکان ثبت‌نام در طرح پیش‌خرید را دارند، سفارش‌ها تنها برای آدرس‌های مقیم ایالات متحده ارسال می‌شود. هنوز مشخص نیست که آیا سونی برای مناطق جغرافیایی دیگر هم برنامه‌هایی مشابه را اجرا می‌کند یا خیر. درکنار ایمیل اطلاع‌رسانی، پنجر‌ه‌ی زمانی مجاز برای ثبت سفارش کنسول پلی‌استیشن ۵ هم به کاربر اعلام می‌شود. کاربران می‌توانند برای هر دو نسخه‌ی معمولی و دیجیتال، سفارش ثبت کنند. سونی می‌گوید هر حساب کاربری PSN تنها امکان سفارش یک کنسول را خواهد داشت. کاربران دعوت‌شده‌ی PSN همچنین می‌توانند لوازم جانبی کنسول را هم پیش‌خرید کنند که شامل کنترلرهای دوال‌سنتس، هدست، دوربین، ریموت و استندهای شارژ می‌شوند. سونی در برنامه‌ی فروش مستقیم هیچ‌گونه خرید لوازم جانبی را به‌صورت باندل به کاربران تحمیل نمی‌کند. لحن سونی در اطلاعیه‌ی اخیر نشان می‌دهد که آن‌ها برنامه‌ی پیش‌فروش براساس حساب کاربری PSN را اولین در نوع خود می‌دانند. ازطرفی حرکت آن‌ها تاحدودی بدین معنا است که شاید ژاپنی‌ها بالاخره واسط‌هایی مانند Gamestop و Amazon و Best Buy را از روند فروش کنسول‌ها حذف کنند. حرکت احتمالی، یک انقلاب جدی دیگر در زنجیره‌ی تأمین خرده‌فروشی کنسول‌ها محسوب می‌شود. سونی قبلا هم با ایجاد امکان خرید بازی‌ها به‌صورت دیجیتال از PSN، تاحدودی فروش دیسک‌ها را متحول کرده بود و ارتباط مستقیم را با گیمرها پایه‌ریزی کرد. همان‌طور که گفته شد هنوز باید منتظر اخبار رسمی درباره‌ی قیمت کنسول و زمان عرضه‌ی آن به بازار باشیم. در دوره‌ی زمانی‌که پیش‌فروش کنسول پلی‌استیشن ۵ شروع شده است، هنوز سؤال‌های بی‌جواب زیادی پیرامون محصول جدید ژاپنی‌ها وجود دارد. قیمت کنترلرهای دوال‌سنس که قابلیت‌های جدید بسیاری هم دارند، چقدر خواهد بود؟ ظرفیت داخلی درایو SSD کنسول پلی‌استیشن ۵ چقدر است؟ برای اضافه‌کردن درایوهای NVMe چه پیش‌نیازهایی داریم؟ کدام بازی‌ها در زمان عرضه‌ی کنسول همراه‌با آن منتشر می‌شوند؟ درحال‌حاضر تنها می‌دانیم که یک نسخه از بازی اسپایدر من هم‌زمان با پلی‌استیشن ۵ عرضه می‌شود. در سمت دیگر بازار، مایکروسافت اعلام کرد که Halo Infinite امسال درکنار ایکس ‌باکس سری ایکس منتشر می‌شود. درنهایت مشخص نبودن قیمت نهایی کنسول پلی‌استیشن ۵ بسیاری از کاربران و کارشناسان را نگران می‌کند. علاقه‌مندان به پیش‌خرید کنسول جدید ژاپنی نمی‌دانند که چه قیمتی انتظار آن‌ها را می‌کشد. ازطرفی بازی‌سازان هم هرچه بیشتر منتظر اعلام قیمت نهایی هستند تا برنامه‌های درآمدی بازی خود را مشخص کنند.
  13. تصویر روی جلد eFootball PES 2021 مسی و رونالدو را کنار یکدیگر قرار می‌دهد به‌تازگی تصویر روی جلد بازی eFootball PES 2021 مشخص شده است و در جریان آن شاهد مسی و رونالدو درکنار یکدیگر هستیم. امسال نسخه جدید PES با ساختاری جدید در دسترس کاربران قرار می‌گیرد. شرکت کونامی (Konami) در گذشته اعلام کرد که eFootball PES 2021 در قالب یک آپدیت فصلی به‌جای یک بازی کامل، در اختیار کاربران بازی eFootball PES 2020 قرار می‌گیرد. همچنین در ادامه مشخص شد که eFootball PES 2021 با قیمت ۳۰ دلار عرضه می‌شود و یک نسخه Club Editions هم خواهد داشت که با قیمت بیشتری عرضه می‌شود. طبق جدیدترین اخبار بازی، شرکت کونامی تصویر روی جلد آپدیت فصلی eFootball PES 2021 را منتشر کرده است. در جریان تصویر منتشر شده، شاهد حضور لیونل مسی درکنار کریستین رونالدو، ستاره‌های بارسلونا و یوونتوس هستیم. همچنین جدا از این دو رقیب قدیمی، آلفونسو دیویس از تیم بایرن مونیخ و مارکوس رشفورد از منچستر یونایتد هم دو عضو دیگر کاور بازی eFootball PES 2021 هستند. دراین‌میان اشاره کنم که تصویر نسخه Club Editions، تاحدی متفاوت است. در این کاور هر چهار بازیکن ذکر شده درکنار یک بازیکن از تیم آرسنال حضور خواهند داشت. متاسفانه هنوز نام این بازیکن و تصویر آن مشخص نشده است. همچنین چهار بازیکن ذکر شده درکنار بازیکن تیم آرسنال، جزو محتویات MyClub نسخه Club Edition به حساب می‌آیند. همچنین تیم‌های بارسلونا، آرسنال، بایرن مونیخ، منچستر یونایتد و یوونتوس دارای محتویات مخصوصی نظیر اسکوئاد myClub، کیت‌های اختصاصی و سایر موارد خواهند بود. در زیر می‌توانید تصویر روی جلد آپدیت فصلی بازی eFootball PES 2021 را در زومجی تماشا کنید و نظرات خود را با ما در میان بگذارید. eFootball PES 2021 در تاریخ ۲۵ شهریور ماه (۱۵ سپتامبر) عرضه می‌شود.
  14. ویروس کرونا در افراد بیمار و دچار پیش‌زمینه‌ی قبلی، با شدت بیشتر و خطرناک‌تری اعمال می‌شود؛ اما این ویروس به‌طور غیرمستقیم موجب به‌وجود‌آوردن چه مشکلات و بیماری‌هایی در افراد خواهد شد؟ درحال‌حاضر، ویروس کرونا به یکی از بحران‌های بزرگ سلامتی در سراسر جهان تبدیل شده است. بسیاری از افراد در نقاط مختلف جهان همچنان به‌‌دلیل ترس از شیوع ویروس کرونا، یا قرنطینه را کاملا ترجیح داده‌اند یا رفت‌و‌آمدهای خود را بسیار محدود کرده‌اند؛ چراکه ماندن در خانه میزان ابتلا به کرونا را تا ۱۰ برابر کاهش می‌دهد. این بیماری علاوه‌بر تأثیر مستقیم بر بیماران مبتلا به پیش‌زمینه‌های خاص، به‌طور غیرمستقیم نیز به شیوع بسیاری از بیماری‌ها دامن زده است. یکی از مشکلات دوران خانه‌نشینی به‌علت کرونا، خوردن هله‌هوله و تنقلات مضر است. در وضعیت قرنطینه، به‌دلیل تحرک کمتر و دسترسی بیشتر به این نوع خوراکی‌ها، آهنگ تغذیه افراد با اختلال مواجه شده است و این بی‌تعادلی به وقوع پیامدهای خطرناکی نیز منجر خواهد شد. به‌گفته‌ی دانشمندان، حتی افراد بزرگ‌سال بدون مشکلات جسمی نیز تنها با کاهش میزان فعالیت می‌توانند باعث افزایش چربی‌های شکمی خود شوند؛ به‌همین‌دلیل، وضعیت تغذیه در وضعیت سکون و بی‌تحرکی اهمیت بیشتری دارد. بسیاری از افراد هنگام مواجهه با شرایط استرس‌زا و مضطرب‌کننده، تمایل به خوردن خوراکی‌های شیرین پیدا می‌کنند. این میل واکنشی طبیعی است که براثر فعل‌و‌انفعالات مغز و در پاسخ به محرک استرس‌زا اتفاق می‌افتد. برای مثال در روزهای اوج شیوع کووید ۱۹، خانه‌نشینی و کاهش فعالیت بدنی به تغییر سبک زندگی افراد و کاهش توجه به مقوله‌ی سلامتی منجر شد. استفاده از شکر موجب تضعیف قدرت سیستم ایمنی بدن در برابر مشکلات می‌شود؛ بنابراین، خوردن چندباره‌ی شیرینیجات در دوران قرنطینه، سیستم ایمنی بدن را به‌طور مداوم با این وضعیت نامساعد رو‌به‌رو خواهد کرد. افزایش آنزیم‌های کبدی و افزایش وزن نیز از موضوعات ناخوشایند دیگری است که در دوران قرنطینه به مسئله‌ای مهم تبدیل شده است. در این دوران، افراد به مصرف بی‌رویه غذاهای چرب و شیرین تمایل پیدا کردند و ازآنجاکه شکر سمّ خاموشی برای کبد است، این امر موجب ابتلای بسیاری از افراد فاقد پیش‌زمینه به بیماری‌های کبدی و کبد چرب شد. علاوه‌بر شکر، چاقی و بی‌تحرکی و چربی خون زیاد از دلایل مهم ابتلا به کبد چرب هستند. کبد چرب که ظاهری خاموش، اما باطنی بسیار خطرناک دارد، نوعی بیماری کبدی است که به‌دنبال بزرگ‌شدن کبد براثر تجمع چربی در سلول‌های آن بروز پیدا می‌کند. این بیماری زمانی اتفاق می‌افتاد که چربی کبدی بیش از ۵ درصد باشد. برای کاهش ابتلا به بیماری‌های ذکرشده و به‌دلیل پیدانشدن درمان قطعی و واکسنی برای مقابله با کرونا، بهترین راه دفاع از خود داشتن تغذیه مناسب و تحرک کافی است. سازمان جهانی بهداشت نداشتن فعالیت بدنی و صرف مدت طولانی برای نشستن و درازکشیدن در خارج از زمان خواب در دوران قرنطینه را نگران‌کننده توصیف کرد و آن را یکی از دلایل افزایش مرگ‌و‌میر در این دوران و حتی سال‌های آینده عمر افراد دانست. به‌گفته‌ی متخصصان، چاقی خطر ابتلا به کرونا را افزایش می‌دهد و قرنطینه و خانه‌نشینی نیز عامل اصلی افزایش وزن است. همچنین، این خانه‌نشینی ها به افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی، دیابت، کبد چرب و... منجر خواهد شد و هرکدام از این بیماری‌ها نیز ممکن است نقش پررنگی در ابتلا به کووید ۱۹ ایفا کنند؛ بنابراین، تقویت سیستم ایمنی بدن را می‌توان مهم‌ترین عامل مبتلانشدن به ویروس کرونا دانست. با رعایت نکاتی ساده در دوران قرنطینه، می‌توان از بروز بیماری‌های کبد و بیماری‌های مرتبط با تغذیه جلوگیری کرد یا از شدت آن کاست. برای مثال، در روزهای خانه‌نشینی استفاده از غذاهای چرب و شیرین را کاهش دهیم و وعده‌های غذایی خود را با پروتئین و سبزیجات و میوه سالم‌تر کنیم و به‌طور کلی از موادغذایی‌ای استفاده کنیم که برای تقویت سیستم ایمنی بدن مفید هستند. همچنین، با ایجاد تحرک مانند پیاده‌روی در مکان های خلوت یا ورزش های سبک در خانه، احتمال ابتلا به آتروفی یا تحلیل‌رفتگی عضلانی و چربی را کاهش دهیم؛ زیرا این وضعیت ممکن است در نوجوانان و جوانان برگشت‌پذیر باشد؛ اما در افراد مسن با پیامدهای منفی و مهمی مانند از‌دست‌دادن استقلال حرکتی و زمین‌خوردن همراه خواهد بود. کرونا علاوه‌بر درگیری جسم در دوران قرنطینه، موجب افزایش بیماری‌ها و دغدغه‌های روحی نیز شده است. بنابراین، لازم است با رعایت نکاتی ساده به سلامت روانی خود در دوران قرنطینه و شیوع کرونا کمک کنیم. قسمت ناراحت‌کننده‌ی شیوع کرونا و ارتباط آن با آسیب‌های روانی، این است که شیوع این ویروس فقط برای افراد دچار سابقه‌ی بیماری‌های روانی نگران‌کننده نیست؛ بلکه همه‌ی افراد به‌‌دلیل مدت طولانی خانه‌نشینی، کاهش فعالیت، زمان‌های زیاد بیکاری و کاهش روحیه، مستعد ابتلا به اختلالات روانی هستند. حس ترس از ابتلا به بیماری‌های همه‌گیر و و شایع موجب بروز احساسات مهم و ناراحت‌کننده‌ای شده است. احساس استیصال، بی‌حوصلگی، نگرانی از پیامدهای اقتصادی شیوع ویروس کرونا، نگرانی از قحطی و... ازجمله عواملی هستند که احتمال ابتلا به آسیب‌های روانی را در دوران قرنطینه افزایش داده‌اند. با داشتن برنامه‌ریزی روزانه حتی در روزهای خانه‌نشینی، حفظ برنامه‌ی غذایی سالم، خواب کافی و ورزش یا حرکات نرمشی در خانه، می‌توان با آسیب‌های روانی در دوران قرنطینه مقابله کرد و به حفظ تعادل روحی خود کمک کند.
  15. تا فرارسیدن ضرب‌العجل ۲۰۲۴ دولت آمریکا برای بازگشت به ماه زمان زیادی باقی نمانده است و این کشور فعلا تنها یک فضاپیمای مسافربری دراختیار دارد که کارایی‌اش درعمل اثبات شده است: کرو دراگون اسپیس ایکس. تقریبا دو هفته‌ی پیش، فضاپیمایی سیاه و سفید با سرعت از داخل جو زمین عبور کرد و با یونیزه‌سازی مولکول‌های اطرافش، دوزخی از پلاسما به‌وجود آورد. درون این توده‌ی آتشین، دو فضانورد درحالی داخل کپسول دراگون اندور پناه گرفته بودند که سپر حرارتی کربنی فضاپیما دراثر برخورد با حرارت سوزان برشته و پوسته‌پوسته می‌شد. اندور پس از چند دقیقه‌ی طاقت‌فرسا، سرعت مداری‌اش را تا حد زیادی کاهش داد، درون بخش پایین‌تر جو افتاد و با گشودن چترهای نجاتش به آرامی در دریای آبی فرود آمد. فضانوردان داگ هرلی و باب بنکن، نخستین مسافران فضاپیمای دراگون اسپیس‌ایکس سفر تقریبا دو ماهه‌شان را به پایان بردند. برای نخستین‌بار در ۴۵ سال گذشته، این دو فضانورد همانند قهرمانان عصر آپولو که روی ماه قدم گذاشتند، با فرود آبی از فضا به زمین بازگشتند. فرود هرلی و بنکن در زمانی انجام شد که ناسا تحت فرمان مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا به‌جدیت درتلاش برای بازگرداندن انسان به ماه تا سال ۲۰۲۴ است. این وظیفه‌ای بسیار دشوار برای جیم برایدنستاین، مدیر سازمان فضایی آمریکا است؛ کسی که تلاش می‌کند به‌منظور به‌پیش‌راندن ناسا و پیمانکارانش بین سیاست، بودجه و موانع فنی توازن برقرار کند. به‌محض فرود فضانوردان، برایدنستاین درجریان کنفرانسی خبری به تبلیغ دوباره‌ی برنامه‌ی قمری آرتمیس پرداخت. او درحالی‌که لباسی مزین به لوگو آرتمیس پوشیده بود، گفت «ما باید مطمئن شویم که نسل دیگر، فرصت را از دست نمی‌دهد. امروز پیروزی بزرگی بود؛ اما این تازه آغاز راه است. برنامه‌ی آرتمیس بازگشت پایدار به ماه است.» سپس برایدنستاین افزود «اگر ما کارها را به‌نحو صحیح انجام دهیم، پشتیبانی قدرتمند و مورد نیاز دوحزبی را به‌دست خواهیم آورد.» این اظهارنظر مدیر ناسا به‌وضوح اشاره به بودجه‌ی مورد نیاز برای پیشبرد برنامه‌ی آرتمیس بود. اما «انجام‌دادن صحیح کارها» دقیقا چه معنایی دارد؟ این جمله ازمنظر فنی یعنی استفاده از سخت‌افزاری فضایی که بتواند از پس مأموریت برآید. از نگاه سیاسی نیز یعنی انجام انتخاب‌هایی که مسئولان اختصاص بودجه در کنگره را خشنود کند. وقتی صحبت از فضاپیما، راکت و ماه به میان می‌آید، این دو نگاه ممکن است یکسان نباشند. اختلاف بین نگاه فنی و سیاسی هنگام فرود اندور بیش از هر زمان دیگر آشکار شد. موفقیت کرو دراگون، فضاپیمایی نسبتا سبک‌وزن، ارزان‌قیمت و چندبارمصرف موجب شده است تا برخی مهندسان هوافضا پیشنهاد دهند که سازمان فضایی باید به‌منظور فرود دوباره روی ماه، برنامه‌اش برای استفاده از وسایل نقلیه‌ی بزرگ‌تر، بسیار گران‌تر و مورد حمایت اعضای کنگره را کنار بگذارد. مدافعان ایده‌ی جدید می‌گویند کرو دراگون پس از بازگشت موفقیت‌آمیز به زمین در میانه‌ی ماه آگوست، توانمندی خود را اثبات کرده است. این فضاپیما به‌همراه انسان به فضا سفر کرد و به زمین بازگشت؛ درنتیجه با انجام برخی اصلاحات می‌تواند از مأموریت‌های طولانی‌مدت‌تر نیز حمایت کند، فضانوردان را به سطح ماه برساند و به سلامت به زمین بازگرداند. پس چرا وقتی راهکارهای تجاری هم‌اکنون دردسترس است، باید برای وسایل نقلیه‌ی دولتی گران‌تر صبر کنیم؟ رابرت زوبرین، مهندس هوافضا و بنیان‌گذار انجمن مریخ می‌گوید «آیا ما واقعا می‌خواهیم به ماه بازگردیم یا نه؟ این پرسش برای مایک پنس بسیار ساده است. آیا واقعا می‌خواهی تا سال ۲۰۲۴ به ماه برسی یا نه؟ زیرا ابزارهایی برای رفتن دراختیار داریم.» برنامه کنونی برای بازگشت به ماه در طول ۱۸ ماه گذشته، برایدنستاین برنامه‌ای را طراحی کرده است که می‌خواهد به‌منظور رسیدن به ماه، بین نگرانی‌های فنی و سیاسی توازن برقرار کند. مدیر ناسا می‌بیند که تجاری‌سازی فضا به پیشگامی اسپیس‌ایکس نخستین گام‌هایش را با موفقیت برداشته است. او به‌دنبال آن است که با شرکت‌های جدیدی همکاری کند که سرعت بسیار بیشتری دارند و درمقایسه با رقبای سنتی نظیر بوئینگ، پول کمتری نیز طلب می‌کنند. پیش‌تر با برگزاری مناقصه به این شرکت‌ها امکان داده شد به‌منظور ساخت سطح‌نشین برای رساندن انسان از مدار ماه به سطح ماه و همچنین ارسال محموله به ماه، با ناسا همکاری کنند. هم‌اکنون برخی اعضای کنگره‌ی آمریکا از این رویکرد جدید ناسا گله‌مند هستند. برخی نمایندگان دموکرات ازجمله کندرا هورن از اوکلاهاما و ادی برنی جانسون از تگزاس استدلال کرده‌اند که نباید به شرکت‌های تجاری اجازه‌ی ساخت سامانه‌ی فرود انسانی داده شود. درعوض آن‌ها می‌گویند ناسا خود باید طراح، مالک و گرداننده‌ی سطح‌نشین قمری باشد. برایدنستاین تا به امروز توانسته است با این مخالفت‌ها مقابله کند. اما خط قرمزی وجود دارد که مدیر ناسا جرات ردشدن از روی آن را ندارد. در مجلس سنا، ریچارد شلبی، سناتور پرنفوذ و رئیس کمیته‌ی تخصیص بودجه گفته است که فضانوردان باید درون فضاپیمای اوراین و برفراز راکت اسپیس لانچ سیستم (SLS) به ماه پرتاب شوند. این اظهارنظر را می‌توان به‌طور کلی موضع کنگره قلمداد کرد و اگر برایدنستاین امیدی به دریافت بودجه‌ی کنگره برای سطح‌نشین قمری دارد، باید به مقررات آن‌ها تن دهد. تحت برنامه‌ی کنونی، مدیر ناسا برای ساخت فضاپیمای سطح‌نشین با پیمانکاران مختلف ازجمله همکاران سنتی خود و شرکت‌های تازه‌کار قرارداد بسته است. از منظر سیاسی، راهبرد او ظاهرا دست‌کم فعلا جواب می‌دهد. هرچند آرتمیس تمام بودجه‌های مورد نیازش را به‌دست نیاورده، تاحدی پول لازم را دریافت کرده است؛ اما از منظر فنی چه؟ آیا هیچ امیدی به تحقق ضرب‌العجل ۲۰۲۴ وجود دارد؟ دراگون خاکستری: گزینه جایگزین تقریبا یک ماه پیش از آنکه اندور به زمین بازگردد، زوبرین و یک دانشمند راکت‌شناس دیگر به‌نام هومر هیکام، سرمقاله‌ای در واشنگتن پست با این عنوان نوشتند: «دراگون اسپیس‌ایکس را به ماه بفرستید». نویسندگان به برخی نگرانی‌ها درباره‌ی اوراین اشاره کردند؛ اما اصلی‌ترین دغدغه‌ی آن‌ها وزن این فضاپیما است. اوراین و ماژول سرویس آن با ۲۶/۵ تن وزن، وسیله‌ی نقلیه‌ای بسیار سنگین به‌حساب می‌آید و به‌همین دلیل، راکت اسپیس لانچ سیستم ناسا نمی‌تواند اوراین را با توانایی انجام مانور کافی برای بازگشت به زمین، بی‌دردسر به مدار نزدیک ماه برساند. زوربین و هیکام می‌نویسند: کرو دراگون کمتر از ۱۰ تن وزن خشک دارد و فضای داخلی‌اش نیز در مقایسه با کپسول آپولویی که حامل فضانوردان به ماه بود، ۵۰ درصد بیشتر است. راکت فالکون هوی اسپیس‌ایکس ظرفیت حمل کرو دراگون و یک «مرحله‌ی بازگشت» را به مدار ماه دارد. درآنجا کپسول به سطح‌نشینی قمری متصل خواهد شد که خدمه را به سطح ماه حمل خواهد کرد و خود در مدار باقی خواهد ماند. فضانوردان پس از انجام کارهای علمی روی ماه، با استفاده از سطح‌نشین به به کرو دراگون بازخواهند گشت، مرحله‌ی بازگشت را روشن خواهند کرد و رهسپار زمین خواهند شد. خدمه نخستین مأموریت عملیاتی فضاپیمای کرو دراگون اسپیس‌ایکس فضا برای سفر رفت‌وبرگشت شش‌روزه به مقصد ماه برای چهار نفر تنگ خواهد بود؛ اما «دراگون خاکستری» احتمالا از فضای کافی برخوردار خواهد بود. وقتی درباره‌ی حجم سکونت‌پذیر درون دراگون پرسیده شد، باب بنکن فضانورد ناسا گفت «درون وسیله، فضا به‌قدری وجود دارد که افراد از روی صندلی‌هایشان بلند شوند و قلمرو کوچک خودشان را داشته باشند. ازمنظر فشردگی نمی‌گویم این فضا به‌اندازه‌ی باجه‌ی تلفن است؛ اما اگر قرار باشد چهار نفر بلند شوند، قطعا راحت است.» مزایای رویکرد تجاری دو مزیت اصلی استفاده از کرو دراگون اسپیس‌ایکس، هزینه‌ی کمتر و سرعت پیشرفت بالقوه بیشتر است. ناسا اکنون برای ساخت اوراین و اسپیس لانچ سیستم هر سال بیش از ۳/۵ میلیارد دلار خرج می‌کند؛ دو فضاپیمایی که بعید است انسان را تا پیش از سال ۲۰۲۳ به فضا حمل کنند. ناسا با این مقدار پول می‌تواند چندین فضاپیمای کرو دراگون و راکت فالکون هوی تهیه کند و فضانوردانش را با آن‌ها به ماه بفرستد. زوبرین و هیکام در سرمقاله‌ی خود استدلال می‌کنند که هرچند ناسا در عرصه‌ی پروازهای فضایی گام‌هایی ستودنی را به سمت همکاری با اسپیس‌ایکس و دیگر شرکت‌های واقعا تجاری‌تر برداشته است، می‌تواند و باید از این نیز فراتر رود. مقایسه‌ی هزینه‌ها به‌شدت خیره‌کننده است. به‌نقل از یک برآورد مستقل از انجمن سیاره‌ای، ناسا برای ساخت فضاپیمای اوراین که به‌منظور حمل حداکثر چهار فضانورد به اعماق فضا به‌مدت ۲۱ روز طراحی شده، درمجموع ۲۳/۷ میلیارد دلار خرج کرده است؛ درحالی‌که درمقایسه ناسا در برنامه‌ی خدمه‌ی تجاری تنها ۱/۷ میلیارد دلار در ساخت کرو دراگون سرمایه‌گذاری کرد؛ فضاپیمایی که اکنون با موفقیت به فضا پرتاب شده و به زمین بازگشته است. علاوه بر اوراین، وسایل نقلیه‌ی فضایی دیگری نیز درکار است. سرمایه‌گذاری ناسا برای ساخت راکت اسپیس لانچ سیستم که احتمالا هنوز ۱۸ ماه یا بیشتر با نخستین پرواز آزمایشی‌اش فاصله دارد، درحال نزدیک‌شدن به رقم کلی ۲۰ میلیارد دلار است. همچنین انتظار می‌رود هزینه‌ی هر پرتاب این راکت دست‌کم ۲ میلیارد دلار باشد. درمقایسه، فالکون هوی که اسپیس‌ایکس خود کل هزینه‌ی ساخت آن را پرداخته است، برای پرتاب قمری بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار روی دست ناسا خرج خواهد گذاشت. استفاده از کپسول و راکت اسپیس‌ایکس می‌تواند ناسا را تا سال ۲۰۲۴ نیز به ماه برساند؛ زیرا آن‌ها هم‌اکنون کارایی خود را در عمل اثبات کرده‌اند. درمقابل، هیچ تضمینی وجود ندارد که اوراین (نسخه‌ای ابتدایی از آن در سال ۲۰۱۴ پروازی آزمایشی انجام داد) و اسپیس لانچ سیستم از آزمایش‌های پروازی خود سربلند بیرون آیند. موانع رویکرد تجاری وقتی از جیم برایدنستاین درباره‌ی استفاده از دراگون به‌جای اوراین برای برنامه‌ی آرتمیس پرسیده شد، او این مسئله را رد کرد. مدیر ناسا گفت «فکر می‌کنم باید اشاره کرد که کرو دراگون منحصرا برای مدار نزدیک زمین طراحی شده است و به‌منظور ارسال به ماه نیازمند اصلاحات فراوانی خواهد بود. نمی‌گویم امکان اصلاح آن وجود ندارد؛ اما اگر آن را اصلاح کنید، شباهت فراوانی به اوراین پیدا خواهد کرد.» اریک برگر، سردبیر ارشد فضایی وب‌سایت آرس تکنیکا به‌منظور فهمیدن اینکه اصلاح دراگون برای عملیات‌های قمری چقدر دشوار خواهد بود، با گرت رایسمن، فضانورد سابق ناسا که برای هدایت عملیات‌های انسانی در سال ۲۰۱۱ به اسپیس‌ایکس ملحق شد، گفت‌وگو کرد. رایسمن دو سال پیش از اسپیس‌ایکس جدا شد؛ اما همچنان به این شرکت مشاوره می‌دهد. رایسمن که تأکید دارد دیدگاه‌هایش صرفا نظرات شخصی است، می‌گوید هرچند کرو دراگون برای مدار نزدیک زمین طراحی شده، اسپیس‌ایکس پیش‌تر نگاهی فراتر از این داشت. او به برنامه‌ی کم‌دوام دراگون سرخ اشاره می‌کند که اسپیس‌ایکس پیش از تمرکز بر استارشیپ، قصد داشت به‌وسیله‌ی آن محموله به مریخ ارسال کند. به‌گفته‌ی رایسمن، استارشیپ درمقایسه با دراگون سرخ یا خاکستری، گزینه‌ای بهتر برای جذب پژوهش‌های داخلی و بودجه‌ی ساخت به‌شمار می‌آمد. سفر به فراتر از مدار نزدیک زمین، به اعمال برخی تغییرات اساسی و درعین‌حال امکان‌پذیر روی فضاپیما نیاز خواهد داشت. سامانه‌ی ارتباطاتی دراگون ازطریق جی‌پی‌اس کار می‌کند؛ درنتیجه فضاپیما به سامانه‌ی ارتباطاتی و ناوبری جدید نیاز خواهد داشت. رفع مشکل تابش‌ها برای فضانوردان نسبتا راحت خواهد بود؛ اما مقاوم‌سازی وسایل الکترونیکی به قدری تلاش نیاز خواهد داشت. سپر حرارتی می‌تواند فضاپیما را قادر سازد که نسبتا راحت از ماه بازگردد. مواد مصرفی اضافی برای سفری طولانی‌تر، حجم فضای داخلی را اشغال خواهد کرد. نکته‌ی دیگر این است که فالکون هوی صلاحیت پرتاب‌های انسانی را ندارد؛ بدین معنا که این راکت فاقد فاکتورهای ایمنی افزایش‌دهنده‌ی اطمینان‌پذیری است. بااین‌حال، ناسا می‌تواند با پرتاب دراگون به‌طور مجزا روی فالکون ۹ و ماژول پیش‌رانش روی یک فالکون ۹ دیگر و سپس اتصال هردو در مدار به یکدیگر، این مشکل را رفع کند؛ رویه‌ای که این سازمان بیش از نیم‌قرن پیش درجریان برنامه‌ی جمنای درپیش گرفت. درس‌های آموخته رایسمن می‌گوید اظهارنظرهایش درباره‌ی برنامه‌ی آرتمیس بدان معنا نیست که ناسا برای مأموریت‌های قمری باید به سمت استفاده از کرو دراگون برود؛ بلکه این سازمان و سیاست‌گذاران باید از اشتباه‌هایشان بیاموزند. یک دلیل اینکه اوراین چنان عظیم و پرخرج شده، این است که مقصدها و الزاماتش به‌طور مرتب تغییر می‌کند. این فضاپیما پیش از آنکه نقش کنونی‌اش به‌عنوان وسیله‌ای برای رساندن فضانوردان به مدار ماه را برعهده بگیرد، در زمان‌های مختلف به‌منظور استفاده به‌عنوان تاکسی برای ایستگاه فضایی، فضاپیمایی برای حمل فضانوردان به سیارک‌های دوردست و دیگر اهداف درنظرگرفته شده بود. این امر به‌ناچار به تغییرات پرهزینه در طراحی فضاپیما منجر شد. ناسا همچنین برخی الزامات سختگیرانه‌ای را برای اوراین تعیین کرده است که پیش‌تر هیچ فضاپیمایی متحمل آن‌ها نبود. به‌عنوان مثال، درصورت تخلیه‌ی ناگهانی فشار، لازم است که اوراین بتواند اعضای خدمه‌اش را به‌مدت ۷ روز در لباس‌های فضانوردی‌شان زنده نگاه دارد. درنظرگرفتن چنین شرایط نادری موجب افزایش حجم و پیچیدگی سامانه می‌شود. ناسا تیم‌هایی از مهندسانی را دارد که هر نوع نقص ممکن در پرواز فضایی را مطالعه می‌کنند و سازمان نیز اغلب به‌جای احتیاط عملی، به‌طرز افراطی محتاط می‌شود. یکی از مدیران ارشد پیشین ناسا یک‌بار گفت از اینکه اجازه یافتند روی اوراین پنجره بگذارند، غافلگیر شد. متاسفانه، با برنامه‌ای که به‌دست ناسا طراحی و مدیریت شده است، هیچ گریزی از فرهنگ ایمنی بیش از حد نیست. بودجه‌ی اوراین و اسپیس لانچ سیستم هردو ازطریق قراردادهای پرداخت درصدی تأمین شده است؛ بدین معنا که ناسا تمام هزینه‌ها به‌علاوه‌ی دستمزدها را به پیمانکاران پرداخت می‌کند. برای اوراین، لاکهید مارتین پیمانکار اصلی است. هرچند زنده‌ماندن به‌مدت ۷ روز در لباس فضانوردی ممکن است از نگاه مهندسان این شرکت الزامی مضحک باشد، اعتراض دراین‌باره به‌نفع آن‌ها نیست. درعوض، الزامات بیشتر به‌معنای قرارداد طولانی‌تر و دستمزدهای بیشتر است. درمقابل یکی از مزایای رویکرد تجاری که از قراردادهایی با قیمت ثابت استفاده می‌کند، این است که به پیمانکاران قدرت می‌دهد تا این‌گونه الزامات بیهوده را کنار بگذارند. رایسمن می‌گوید درس اساسی که می‌توان از موفقیت برنامه‌ی خدمه‌ی تجاری آموخت، اعتباردهی به این الگوی همکاری است. نتیجه‌ی همکاری با شرکت‌های تجاری نشان می‌دهد که این الگو به‌نحو چشمگیر بهینه است و ناسا باید در برنامه‌های بعدی خود ازجمله آرتمیس آن را درپیش بگیرد. زوبرین در گفت‌وگو با آرس تکنیکا به وجود مانع سیاسی سختی اذعان کرد که برایدنستاین با آن رو‌به‌رو است. درپیش‌گیری رویکردی تجاری‌تر در برنامه‌ی آرتمیس از دایره‌ی اختیارات مدیر ناسا خارج است و مدیری رده‌بالا از کاخ سفید همچون مایک پنس باید بر سر آن تصمیم‌گیری کند. معاون رئیس‌جمهور آمریکا ریاست شورای ملی فضایی را برعهده دارد و دونالد ترامپ به او آزادی عمل گسترده برای تعیین سیاست‌هایی فضایی را داده است. پنس خود دستور شکل‌گیری برنامه‌ی آرتمیس را داد و ضرب‌العجل جسورانه‌ی ۲۰۲۴ را تعیین کرد. بنابراین او درباره‌ی دراگون چه فکری می‌کند؟ دفتر معاون رئیس‌جمهور در پاسخ به این سؤال ، بیانیه‌ی زیر از اسکات پیس، دبیر اجرایی شورای ملی فضایی را ارائه داد. مایک پنس، معاون رئیس‌جمهور آمریکا درحال ملاقات با لارا اوهارا، وودی هابورگ و جانی کیم، فضانوردان داوطلب ناسا در مرکز فضایی جانسون ناسا در سال ۲۰۱۸ درنهایت، این حقیقت وجود دارد که آمریکا به‌شدت درگیر تبعات همه‌گیری جهانی ویروس کرونا است. گاهی اوقات باید در مخارج صرفه‌جویی کرد. اگر ناسا بتواند یک برنامه‌ی اکتشاف اعماق فضا را با کنارگذاشتن اوراین و اسپیس لانچ سیستم و هزینه‌ای بسیار کمتر اجرا کند، می‌تواند نظر مثبت برخی سیاستمداران را جلب کند. اریک استالمر، مدیرکل فدراسیون پروازهای فضایی تجاری می‌گوید: درحال‌حاضر البته جذاب‌ترین گزینه‌ی روی میز احتمالا فضاپیمای ارزانی است که به‌تازگی در اقیانوس افتاد، هزینه‌ها را کاهش می‌دهد و از توانایی استفاده‌ی چندباره برخوردار است.